Mitä kiropraktiikka on?

Kiropraktiikka on terveydenhuollon ammatti, joka diagnosoi, hoitaa ja ennaltaehkäisee lähinnä tuki- ja liikuntaelinten sairauksia ja vaivoja (Maailman terveysjärjestö WHO:n määritelmä). Erityisesti huomiota kiinnitetään tuki- ja liikuntaelinten virheasentojen ja toiminnallisten häiriöiden käsillä tapahtuvaan hoitoon ja yhteyteen ihmisen kokonaisterveydentilaan.

Tuki- ja liikuntaelinten hoito

Tuki- ja liikuntaelinten hoito tapahtuu pääasiallisesti manuaalisilla (käsillä tehtävillä) tekniikoilla. Monet kiropraktikoista yhdistelevät parhaita hoitokäytäntöjä ja -tekniikoita, mm. ravitsemusterapiasta, psykologiasta, manuaalisesta lääketieteestä, kiinalaisesta lääketieteestä ja fysioterapiasta.

Kiropraktiikka voi auttaa myös muunlaisiin vaivoihin

Kiropraktiikka voi auttaa myös muunlaisiin vaivoihin, kuten esim. tinnitus, sydämen rytmihäiriöt, ruokatorven refluksioireet ja astma. Ne voivat joissain tapauksissa johtua selkärangan toimintahäiriöihin liittyvästä autonomisen hermoston häiriötilasta. Lisätutkimuksia kuitenkin vaaditaan varmistuaksemme kiropraktisen hoidon tehosta tällaisiin vaivoihin. Monet vaivat tai sairaudet ovat sen luonteisia, ettei lääketiede ole vielä pystynyt selvittämään sairauden syytä eikä siten myöskään täysin parantavaa hoitoa ole välttämättä olemassa. Osa hakee sairauksien oireisiin helpotusta lääkityksestä, mutta kokemuksesta tiedämme, että jotkut voivat saada suurtakin helpotusta oireisiinsa myös kiropraktisesta hoidosta. Emme kuitenkaan voi väittää pystyvämme parantamaan näitä sairauksia.

Valvottua ammattitaitoa

Suomessa toimivilla kiropraktikoilla on nimikesuoja, jota valvoo Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontavirasto Valvira. Nimikkeen käyttö edellyttää ammatinharjoittajalta kansainvälisesti hyväksytyn yliopisto-opinto-ohjelman suorittamista. Koulutusta ei järjestetä Suomessa.

Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin:

Kiropraktikko vai fysioterapeutti?

Olen koulutukseltani sekä kiropraktikko että fysioterapeutti, joten saat varmasti oikeanlaisen hoidon.

Tutkimukset osoittavat, että koulutetun kiropraktikon osaavissa käsissä hoito on yksi turvallisimmista ja tuloksekkaimmista hoitomuodoista. Pääsääntöisesti hoito ei ole lainkaan kivuliasta, vaikka joskus akuuteissa kiputiloissa jopa hoitopöydälle meno voi olla hiukan epämukavaa. Kiropraktikon “työkalulaatikossa” on paljon erilaisia tekniikoita, joita sovelletaan tarpeen mukaan.

Kiropraktinen hoito sopii kaikille vauvoista vanhuksiin ja huippu-urheilijoista “tavalliseen tallaajaan”. Itse en hoida alle kouluikäisiä lapsia, koska mielestäni se tarvitsee spesialistista koulutusta/ kokemusta, jota minulla ei ole, mutta mielelläni autan sinua löytämään oikean henkilön.

Nivelten käsittelyn aikana kuuluu usein naksahdus. Tämä johtuu nivelkapselin sisällä olevassa nivelnesteessä muodostuvien kaasukuplien rikkoutumisesta. Tämä on täysin vaaratonta eikä naksahdus vaikuta itse hoidon tulokseen.

Ensimmäisellä käyntikerralla selvitämme tämänhetkisen ongelmasi lisäksi sinun terveyteesi liittyvää historiaa, että saamme hyvän kokonaiskuvan tilanteesta. Samalla mahdolliset hoidon vasta-aiheet tulevat esille.

Tutkimuksen alussa tarkistamme asentosi ja ryhtisi päästä varpaisiin. Nivelten toimintaa testataan eri asennoissa ja koko ranka tutkitaan. Tavoitteena on selvittää vaivan aiheuttajat, siksi myös mahdolliset röntgen- ja/tai magneettikuvat kannattaa ottaa mukaan vastaanotolle. Teemme neurologiset ja ortopediset tutkimukset samalla, jotta saamme hyvän käsityksen ongelman aiheuttajasta. Sitten keskustelemme tutkimuksen tuloksesta ja yhdessä teemme hoitosuunnitelman. Kiropraktinen hoito keskittyy ongelman hoitamiseen – ei vain oireiden helpottamiseen.

Kiropraktinen hoito on tehokasta. Ensimmäiseen tapaamiseen kokonaisuudessaan on syytä varata noin tunti. Jatkohoidot ovat useimmiten lyhyempiä, mutta jos jostain syystä tarvitsemme enemmän aikaa, niin varaamme sen etukäteen.

Hoidon alussa jokaiselle potilaalle tehdään tutkimuksen jälkeen henkilökohtainen hoitosuunnitelma. Hoitokertojen lukumäärä riippuu monesta asiasta ja keskustelemme niistä yhdessä. Yksi tärkeimmistä asioista on sinun oma tavoitteesi ja odotuksesi. Kivun lievittäminen onnistuu useimmiten nopeammin, mutta pitempiaikaisen vaikutuksen saanti vaatii mahdollisesti enemmän työtä. Tulokseen vaikuttaa myös oma halusi saada pysyviä muutoksia. On sinun päätöksesi, kuinka kauan haluat hyötyä kiropraktisesta hoidosta.

Varaa aika

Vastaanottoni ovat Lahdessa ja Helsingissä.
Ota yhteyttä, jos haluat lisää tietoa kiropraktiikasta tai käyttämistäni hoitomenetelmistä.

Varaa aika tai ota yhteyttä