Urheilijoille ja kuntoilijoille

Paras hoito urheilu- ja liikuntavammoihin on aina ennaltaehkäisy. Nykytiedon mukaan se koostuu neljästä tekijästä: oikeanlainen harjoittelu, lepo, ruokavalio ja stressinhallinta. Kiropraktiikka voi olla avuksi silloin, jos tästä huolimatta syntyy kiputiloja tai vammoja.

Vammojen luokittelu ja hoitosuunnitelma

Urheilijoiden ja liikuntaa harrastavien liikuntaelinten ongelmissa on ehdottoman tärkeää vamman ja/tai kivun lähteen mahdollisimman nopea ja tarkka määrittäminen, jotta hoitosuunnitelma voidaan luoda tehokkaasti. Tällöin myös varmistetaan turvallinen ja mahdollisimman nopea paluu oman lajin pariin (Return To Play).

Urheiluvammat voidaan karkeasti jakaa akuutteihin ja ei-akuutteihin, eli ylirasituksesta johtuviin, vammoihin. Tämän jaottelun lisäksi tulee selvittää tarkasti ongelman aiheuttava kudos.

Esimerkkinä nilkka: Onko ongelmana luu, nivelpinta, nivelside, lihas vai jänne? Voiko kipu johtua limapusseista (bursa), hermoista tai ihosta? Vaikkakin yhtenäisyyksiä on, jokaista kudosta hoidetaan eri tavoin, jotta paluu urheiluun ja liikuntaan on nopeaa, tehokasta ja turvallista.

Vammojen tutkimiseen vaikuttaa olennaisesti mm. laji ja vammamekanismi sekä potilaan ikä, sukupuoli, fysiologia ja anatomia. Lisäksi on otettava huomioon mahdolliset harjoitteluvirheet, ilmasto ja välineet.

Kiropraktiikasta apua selkäkipuun ja muihin vaivoihin

Tyypillisiä hoidettavia vaivoja ovat mm. selkäkipu, niskakipu, välilevyongelmat, polven ristiside- tai -sivusideongelmat, akillesjänneongelmat, nilkan eriasteiset nyrjähdykset, lihaksen revähdys tai venähdys, nivelsiteiden revähdys, olkapään kipu tai jäykkyys, kiertäjäkalvosimen ongelmat, rasitusmurtumat, tennis- ja golf-kyynärpää ja  plantaari fasciitti.

Kiropraktisen hoidon vaikutuksesta urheilutulosten parantumiseen, vammojen hoitoon ja vammojen ehkäisyyn hermoston kautta julkaistaan jatkuvasti todella rohkaisevia tutkimuksia. Eipä siis olekaan yllätys, että esim. USA:n yleisurheilujoukkueella, Jamaican juoksujoukkueella, Red Bull F1 teamilla, lähes kaikilla NHL-joukkueilla, golfin European Tourilla, AC Milanilla on kiropraktikko osana valmennus- ja huoltotiimiä. Suomi on tässä asiassa selkeästi perässä, mutta tilanne varmasti muuttuu paremmaksi ja niin muuttuvat tuloksetkin!

Urheiluvammojen tutkiminen, hoito ja ennaltaehkäisy

Koko työurani ajan, niin kiropraktikkona kuin fysioterapeuttina, minulla on ollut erityisenä kiinnostuksen kohteena urheiluvammojen tutkiminen, hoito ja ennaltaehkäisy. Olenkin hoitanut kymmeniä, ellei satoja urheilijoita vuosien varrella, harraste- ja kilpaurheilijoista ammatikseen urheilevia, aina Olympia-mitalisteihin asti.

Pyrin suorittamaan tutkimuksen ja hoidon aina mahdollisimman tarkasti tieteellisiin tutkimuksiin perustuen ja tarvittaessa teen lähetteen esim. kuvantamiseen tai erikoislääkärille kirurgisen mielipiteen saamiseksi. Teen myös mielelläni yhteistyötä oman fysioterapeuttisi tai personal trainerisi kanssa.

Varaa aika

Vastaanottoni ovat Lahdessa ja Helsingissä.
Asiakkainani on monia ammattilaisurheilijoita  jopa olympiatasolla urheilevia.

Varaa aika tai ota yhteyttä